Certified DiSC trainingen

Hennie de Haan is gecertificeerd DiSC® trainster.

Voor een persoonlijke profiel, (groep)training of korte workshops kunt u bellen of mailen.

Lees verder

Slimmer werken is vaak heel eenvoudig

Sociale innovatie wordt synomien gezien voor slimmer werken. De Haan Organisatieadvies noemt dat Beter, Effectiever en Leuker (BEL) werken.

Lees verder

PDF Downloads

Klik op een onderstaande link om een pdf document te downloaden.

  • Brochure BEL-scan

  • "Mensen hebben het unieke talent om van anderen te leren, maar ze staan bekend om hun tegenzin hierin."
    Citaat: Douglas Adams

    Duidelijkheid

    Verwachtingsmanagement is een gevleugelde kreet die ik vaak toepas. De lezer die mij kent, zal dat beamen.

    Het gaat zo vaak fout tussen koper en verkoper omdat verwachtingen niet helder zijn. We zijn niet meer gewend om vragen te stellen, maar zijn over gegaan op het doen van aannames. En daar zit hem nu net de clou. Als we denken dat we weten wat we mogen verwachten, raken we teleurgesteld als de verwachting niet uit komt. Maar als we checken of ons beeld van de verwachting klopt, dan zijn we soms teleurgesteld (maar kunnen we nog ten halve keren) of aangenaam verrast. In dat laatste geval heeft de verkopende partij ons precies waar hij ons (kopers) graag zou moeten willen hebben. Onze verwachtingen als kopers worden overtroffen. Wat zou er nog meer beter zijn dan we durven te hopen? Kopers zijn dan makkelijk te verleiden om meer te kopen dan ze van plan waren.

    Als meer kopen niet meteen het geval is, dan is er in elk geval een positief vooroordeel gecreëerd voor een volgende aankoop. Duidelijkheid zorgt hiervoor. Durf te vragen! Durf te vragen als verkoper om duidelijk te krijgen wat de koper ECHT graag wil en durf te vragen als koper om zeker te zijn dat je koopt wat je nodig hebt. Als je onvriendelijk te woord wordt gestaan op een dergelijke vraag, dan weet je ook dat je bij een eventuele klacht bij dat bedrijf geen leuk contactmoment te wachten staat. Bedenk dat van te voren en koop dan liever daar waar je serieus wordt genomen als KLANT. Laat geen omgekeerde wereld ontstaan waarin de klant blij moet zijn dat hij iets mag kopen. Klanten verenigt u en eis dat u netjes, vriendelijk en serieus wordt geholpen.

    Zorg voor duidelijkheid over en weer. Werken wordt er namelijk ook leuker door voor de verkoper. Als je er in je werk weer toe doet. Als jouw mening en advies worden gevraagd en er wordt echt naar je geluisterd, dan geeft je dat een goed gevoel. Laat ook dat duidelijk zijn. Zo simpel werkt leuk en zinvol werken.